Szkolisz pracowników, ale boisz się, że odejdą? Zobacz, jak temu zaradzić.
Co raz częściej mówi się o samorozwoju, czy coachingu personalnym. Przemyślana inwestycja w pracownika z pewnością zaowocuje. Tylko jak sprawić, by pracownik nadal chciał dla nas pracować?
Pozyskanie dobrego pracownika nie jest dziś łatwym zadaniem. Aktualnie rynek należy do pracownika, nie do pracodawcy. Poziom świadomości i chęci podnoszenia własnych kwalifikacji i umiejętności również sprawia, że pracodawca musi zaoferować kandydatowi już nie tylko podstawowe benefity, ale także być w stanie pokazać, że w jego zespole istnieją rzeczywiste możliwości i szanse samorozwoju.
W porządku. Ale co z inwestycjami w pracownika?
Pracodawcy wahają się, czy inwestować, i w jakiej wysokości inwestować w pracownika, bojąc się, że ten odejdzie do konkurencji. Należy jednak pamiętać, że istnieją pewne mechanizmy prawne, które pozwalają pracodawcy zabezpieczyć się.
Co prawda, prawo pracy jest, z przyczyn oczywistych, pro pracownicze, jednak pracodawca może również zabezpieczyć swoje interesy.
Jednym ze sposobów może być właśnie umowa o podnoszenie kwalifikacji. Skoro już firma inwestuje w pracownika, to warto mieć gwarancję, że pracownik w firmie w zostanie, a przy najmniej, w razie decyzji o zmianie pracy – zwróci firmie poniesione na jego szkolenia koszty.
Istotą umowy o podnoszenie kwalifikacji zawodowych jest to, że pracodawca może zobowiązać pracownika do pozostawania w zatrudnieniu po ukończeniu szkolenia lub kursu przez określony czas, wynoszący maksymalnie 3 lata. Jeżeli w tym okresie pracownik wypowie umowę lub umowa ulegnie rozwiązaniu z przyczyn leżących po stronie pracownika – będzie on zobowiązany do zwrotu kosztów szkolenia w proporcjonalnej wysokości.
Taka umowa jasno zatem określa prawa i obowiązki stron. Inwestuję w Ciebie, ale jeżeli wcześniej będziesz chciał odejść – będziesz musiał zwrócić poniesione przeze mnie koszty szkolenia.
Należy pamiętać, że umowę o podnoszenie kwalifikacji zawodowych należy sporządzić na piśmie, aby móc skutecznie powoływać się na wzajemne ustalenia.
Chcesz wiedzieć więcej – napisz do nas, a nasi eksperci rozwieją Twoje wątpliwości.
Chcesz szkolić pracowników – nasi eksperci dobiorą dla Ciebie odpowiednie techniki szkoleniowe.
Sorry, the comment form is closed at this time.